GM Inside News Forum banner

Cadillac XT5, XT6 keert na 2025 niet terug, beweert rapport

8.4K views 65 replies 25 participants last post by  Stlctyman  
#1 ·
Cadillac's bestverkochte voertuig in Canada, de XT4 subcompact crossover, beëindigt deze maand de productie in Fairfax, Kansas. Andere benzine-aangedreven SUV's zouden er snel bij kunnen komen.

Onder verwijzing naar bronnen die bekend zijn met de kwestie, meldt GM Authority dat de XT5 en XT6 niet zullen terugkeren na modeljaar 2025 - in ieder geval in Noord-Amerika. Eenheden die in China worden geproduceerd en verkocht, blijven bestaan.

#9 ·
De XT5 is/was een bestseller in de buitenwijken van Detroit, ik noemde hem de Rochester Camry, veel van mijn buren hebben hem (3 staan er nu voor mijn raam). Ze zullen zeker niet kiezen voor de EV-alternatieven of het in China gemaakte alternatief van Lincoln. Maar de Lyriq is een enorme bestseller en ik weet dat de Optiq een nog grotere bestseller zal worden. Ik denk dat ze me ervan hebben overtuigd dat het gaat lukken. Ik ben echter minder overtuigd door de Vistiq, maar die staat ook redelijk alleen in het segment, dus heeft hij het grotendeels voor zichzelf en de Aviator is jaren verwijderd van iets geëlektrificeerds dat terugkomt.

#15 ·
XT5 + 6 had al vernieuwd en in de verkoop moeten zijn.........smh. (n)

#18 ·
Het is al 2030, hoe lang heb ik geslapen?

"We maken EV- en ICE-voertuigen in dezelfde fabriek, ze gaan allebei over dezelfde lijn, dus we zijn flexibel met betrekking tot de productie en kunnen ons aanpassen aan wat onze trouwe Cadillac-klanten willen" Mary Barra (36 uur geleden)

Dagen ze hun kopers uit om bij Cadillac te blijven en een CT4 of CT5 (ICE) te kopen of een ander merk helemaal?

#22 ·
Het is al 2030, hoe lang heb ik geslapen?

"We maken EV- en ICE-voertuigen in dezelfde fabriek, ze gaan allebei over dezelfde lijn, dus we zijn flexibel met betrekking tot de productie en kunnen ons aanpassen aan wat onze trouwe Cadillac-klanten willen" Mary Barra (36 uur geleden)

Durven ze hun kopers uit te dagen om bij Cadillac te blijven en een CT4 of CT5 (ICE) te kopen of een heel ander merk?
Heeft ze dat echt gezegd? Zeker, Spring Hill maakt Lyriq en XT5/XT6, maar ze laten beide ICE na 2025 vallen. Spring Hill zal tegen 2026 volledig EV zijn.

#20 ·
Uiteindelijk denk ik dat het een slimme zet is voor Cadillac.
Cadillac kan een serieuze poging wagen om marktaandeel te veroveren in de luxe EV-markt in de NORAM-markt. En ze hebben op dit moment ook de meest complete luxe EV SUV-reeks. Tijd om er het beste van te maken voordat de concurrentie het allemaal doorheeft.

#24 · (Edited)
Uiteindelijk denk ik dat het een slimme zet is voor Cadillac.
Cadillac kan een serieuze push doen voor marktaandeel in de luxe EV-markt in de NORAM-markt. En ze hebben ook de meest complete luxe EV SUV-reeks op dit moment. Tijd om er het beste van te maken voordat de concurrentie het allemaal uitzoekt.
Ik denk dat luxe kopers het meest geneigd zijn om EV's te adopteren en Cadillac wordt zeker een leider in EV's, MAAR - het doden van alle ICE Caddy SUV's in 2026 is veel te vroeg.

Uiteindelijk denk ik dat ik misschien naar een EV ga, maar ik heb volgend jaar een nieuwe auto nodig en ik ben er nog niet klaar voor, de infrastructuur is er niet.

Ik denk dat dat zo'n beetje een Canadese manier van denken is, waarbij 90% van de bevolking zich in 10% van het gebied bevindt (in ieder geval in Ontario). Infrastructuur, kou en oppervlakte zijn de hindernissen van elektrisch. Amerikanen hebben misschien moeite om de afstanden en de kou te begrijpen.
Het trieste is dat ik in de omgeving van Toronto woon, dus waarschijnlijk een van de beste EV-infrastructuren van het land, en het is nog steeds slecht omdat je 3 uur naar het cottage-land rijdt en veel succes.

#28 ·
Welnu, als je erover nadenkt, is de XT5 in wezen de Lyriq en de XT6 degene die ze net hebben aangekondigd, de Vistiq en de Optiq is de XT4!
Ja, het enige verschil is dat ze geen ICE hebben en meer kosten.

De buitenafmetingen van de Optiq zijn bijna identiek aan die van de XT5... Lyriq is iets langer
Nu de binnenafmetingen... de Optiq is gelijk aan de Equinox EV, die groter is dan de ICE Equinox, maar veel minder ruimte heeft (en de ICE Equinox heeft minder ruimte dan bijna elke concurrerende Compact ICE CUV), de manier waarop Tajs ze heeft gekoppeld is correct, maar ik ben niet zeker over de Vistiq, dat ding lijkt van buitenaf zo groot als een Tahoe.

#30 ·
Ik vind het zo frustrerend dat GM geen waarde hecht aan merkwaarde. Wanneer Toyota een nieuwe Camry (of 4Runner, of Corolla) introduceert, of Mazda een nieuwe Miata introduceert, of Mercedes een nieuwe S-Klasse introduceert, hebben ze allemaal meteen een basis van klanten die dat model kopen (of klanten die dat model al jaren, of decennia in het geval van een S-Klasse, op het oog hebben). Maar GM annuleert constant modellen. Het kan zelfs geen uitrustingsniveaus handhaven. (Herinner je je de reactie van iedereen op de V-Sport/V-overstap naar V/V-Blackwing?). Niemand zal morgen wakker worden en zeggen: ik heb de Optiq op het oog, ik ga er een kopen. GM zal jaren en miljoenen besteden om potentiële klanten bewust te maken van het bestaan van de Optiq.

Afzonderlijk daarvan is geen enkel bedrijf ooit door te krimpen succesvol geworden. Het annuleren van elke benzine-aangedreven cross-over en alleen de schoolbus-grote Escalade overhouden, doet te veel denken aan het feit dat Chrysler nu bestaat uit . . . een minivan. Dit is bijzonder irritant, aangezien Cadillac nieuwe versies van de CT6, XT4 en XT5 in China verkoopt.

#37 ·
Ik vind het zo frustrerend dat GM geen waarde hecht aan merkwaarde. Wanneer... Mercedes een nieuwe S-Klasse introduceert, hebben ze allemaal meteen een basis van klanten die dat model kopen (of klanten die dat model al jaren, of decennia in het geval van een S-Klasse, op het oog hebben).
Weet je het zeker? Mercedes heeft als merk een loyaliteitspercentage van slechts 49%. De verkoop van de S-klasse in de VS piekte in 2006 op 30.000, in '22 verkochten ze slechts 8.000 - dat is veel bloeden. Dus... merk-/modelwaarde?

#44 ·
#45 ·
Ik heb net een 2025 Cadillac XT6 Sport gekocht na het inruilen van een 2017 Cadillac XT5. Ik begrijp al die negatieve praat erover niet dat hij vernieuwd moet worden. Eerlijk gezegd is dit een fantastisch voertuig. Hij is stil, soepel, heeft zeer goede prestaties, een soepele transmissie, een uitstekend geluidssysteem, enz. Hij zit boordevol technologie. Ik ben geen fan van totale digitale OLED-panelen voor instrumentatie. Als ingenieur geloof ik niet dat de EV-technologie bijna rijp genoeg is voor massale adoptie, laat staan de elektrische infrastructuur om miljoenen en miljoenen voertuigen te ondersteunen. Je vervangt geen infrastructuur die in meer dan 100 jaar is ontwikkeld in een paar decennia. Ik hoop dat GM wakker wordt en beseft dat een groot deel van de VS ook niet in dichtbevolkte gebieden woont. Oplaadinfrastructuur bestaat gewoon niet overal.

#47 ·
Ik heb net een 2025 Cadillac XT6 Sport gekocht na het inruilen van een 2017 Cadillac XT5. Ik begrijp al dat negatieve gepraat niet over dat hij vernieuwd moet worden. Eerlijk gezegd, dit is een fantastisch voertuig. Het is stil, soepel, heeft zeer goede prestaties, soepele transmissie, uitstekend geluidssysteem, etc. Het zit boordevol technologie. Ik ben geen fan van totale digitale OLED-panelen voor instrumentatie. Als ingenieur geloof ik niet dat EV-technologie bijna rijp genoeg is voor massale adoptie, laat staan de elektrische infrastructuur om miljoenen en miljoenen voertuigen te ondersteunen. Je vervangt geen infrastructuur die in meer dan 100 jaar is ontwikkeld in een paar decennia. Ik hoop dat GM wakker wordt en beseft dat een groot deel van de VS ook niet in dichtbevolkte gebieden woont. Oplaadinfrastructuur bestaat gewoon niet overal.
Proficiat met je nieuwe Caddy...voel je vrij om een foto of twee te plaatsen! :):):)

#52 ·
De ironie is dat we steeds lezen over hoe de acceptatiegraad van EV's zo veel hoger is in China, dat ze ver voor ons liggen in EV-technologie, enz. enz.; toch verkoopt Caddy niet alleen nog steeds ICE-auto's naast hun EV's daar, maar vernieuwt/introduceert ook nieuwe modellen (de recente XT5 is een voorbeeld, maar dat geldt ook voor de GT4 en CT6).
Zeg al een tijdje hetzelfde.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik denk dat het verkoopvolume in de VS kleiner is dan in China, toch? Misschien is het minder financieel aantrekkelijk om een BEV- en ICE-versie in hetzelfde segment te hebben met een kleiner volume en kan het grotere volume in China zowel BEV als ICE ondersteunen.
Maar de winsten in de VS overtreffen China.
Ik geloof dat Cadillac op dit moment zijn gezicht moet redden en standvastig moet blijven in EV's, omdat de nieuwe ESC IQ en Optiq EV's net de dealers hebben bereikt. Achter de schermen probeert de leiding in stilte een manier te vinden om de ICE XT5/6-productie te verlengen/bij te werken.
Wou dat dat het geval was.

#53 ·
Zeg al een tijdje hetzelfde.

Maar de winst in de VS overtreft China.

Had het maar zo mogen zijn.
Als de winst van de Cadillac in de VS groter is dan die van Cadillac China (en ik weet zeker dat dat zo is), zou ik er $10 op zetten dat het grootste deel van die winst afkomstig is van de Escalade. Ik gok dat de CUV's lang niet zoveel winst genereren, dan begin je de verkoop van XT4/5/6 te kannibaliseren met de equivalente BEV's (en we weten al dat de BEV's geen winst maken) en dan begint het winstbeeld rommelig te worden. Gewoon een gokje.

#57 ·
Ik vind het zo frustrerend dat GM geen waarde hecht aan merkwaarde. Wanneer Toyota een nieuwe Camry (of 4Runner, of Corolla) introduceert, of Mazda een nieuwe Miata, of Mercedes een nieuwe S-Klasse, hebben ze allemaal meteen een basis van klanten die dat model kopen (of klanten die dat model al jaren of decennia in de gaten houden, in het geval van een S-Klasse). Maar GM annuleert constant modellen. Het kan zelfs geen uitrustingsniveaus handhaven. (Herinner je je de reactie van iedereen op de V-Sport/V-overstap naar V/V-Blackwing?). Niemand zal morgen wakker worden en zeggen: ik heb de Optiq in de gaten, ik ga er een kopen. GM zal jaren en miljoenen besteden om potentiële klanten bewust te maken van het bestaan van de Optiq.

Afzonderlijk heeft geen enkel bedrijf zich ooit naar succes gekrompen. Het annuleren van elke benzine-aangedreven crossover en alleen de schoolbus-grote Escalade overhouden, doet te veel denken aan het feit dat Chrysler nu bestaat uit . . . een minivan. Dit is bijzonder irritant, aangezien Cadillac nieuwe versies van de CT6, XT4 en XT5 in China verkoopt.
Ja. Omdat 100% van de verkopen van Cadillac afkomstig zijn van conquest sales/andere merken.....

Ik heb net een 2025 Cadillac XT6 Sport gekocht na het inruilen van een 2017 Cadillac XT5. Ik begrijp al het negatieve commentaar niet dat het vernieuwd moet worden. Eerlijk gezegd, dit is een fantastisch voertuig. Het is stil, soepel, heeft zeer goede prestaties, soepele transmissie, uitstekend geluidssysteem, etc. Het zit vol met technologie. Ik ben geen fan van totale digitale OLED-panelen voor instrumentatie. Als ingenieur geloof ik niet dat EV-technologie bijna volwassen genoeg is voor massale adoptie, laat staan de elektrische infrastructuur om miljoenen en miljoenen voertuigen te ondersteunen. Je vervangt geen infrastructuur die in meer dan 100 jaar is ontwikkeld in een paar decennia. Ik hoop dat GM wakker wordt en beseft dat een groot deel van de VS ook niet in dichtbevolkte gebieden woont. Oplaadinfrastructuur bestaat gewoon niet overal.
Omdat het hetzelfde is sinds het meer dan 5 jaar geleden debuteerde? Dat betekent niet dat het een slechte auto is.

#65 ·
Hoe houden ze 1 ploeg aan het werk bij LGR als ze minder dan 2000 auto's per maand bouwen? Nemen ze veel lange koffiepauzes?
Dat is wat de vraag naar winstgevendheid oproept.
IMHO, Spring Hill is de volgende voor 1 ploeg als de xt5/6 verdwijnen. Ja, de Lyriq/vistiq zal meer verkopen dan de ct4/5, maar de SH-fabriek is enorm en kan veel meer volume aan dan LGR, dus hij zal eveneens onderbenut worden.
De Optiq (xt4) maakt kans om dichter bij winstgevendheid te komen vanwege een kleinere fabriek die een hoger volume (hopelijk) Chevrolet-product deelt. Die winstgevendheid kan echter op variabele kosten gebaseerd zijn en niet echt alle vaste kosten compenseren.

Over onderbenutte fabrieken gesproken, hoe zit het met Dham (factoryzero)?
Hoeveel eenheden produceert het versus de capaciteit van de fabriek?

#64 ·
Ik zou nog een stap verder gaan en praten over waarom ze niet het volume hebben.
Waarschijnlijk omdat jongere bestuurders niet zijn opgegroeid in een tijdperk waarin Cadillac absoluut de luxe verkopen in de VS domineerde, met een flink aantal van de vorige 20 jaar Cadillac-productie nog in gebruik..

Een 10 of 15 jaar oude Cadillac was in 1970 nog steeds indrukwekkend, althans visueel.. Dat is al tientallen jaren niet meer zo.
Afgezien van zijn "oude mannenauto"-imago, denk ik dat Cadillac een slechte timing had om te proberen sedans te maken die aantrekkelijk zijn voor de jongere generatie - de overstap naar CUV's was al aan de gang. Ik heb de neiging te denken dat oudere mensen, die al vastzitten in hun bestedingsgewoonten, de sedanmarkt ondersteunen en jongere mensen naar CUV's gaan. Dus deze huidige sedanklanten zijn al "eigendom" van BMW, etc. - moeilijk om die markt te penetreren. Dan komt er nog bij dat zowel de ATS/CTS een beetje klein waren voor hun segment van die tijd. Een groot onderwerp dat zeker op GMI opduikt....